Blog van mij als office assistent
Waar verveling wel niet goed voor is…
Tijdens het eerste jaar van de coronapandemie stond de wereld even stil. Buiten was alles stopgezet, en alleen onze kleine gezinsbubbel telde nog. Gezond blijven en niet besmet raken waren de prioriteiten. Externe contacten, knuffels en spontane acties waren niet meer mogelijk. In plaats daarvan moesten we QR-codes scannen, reserveringen maken en hadden we veel vrije tijd.
Tijd om na te denken: Doe ik nog waar ik blij van word?
Omdat ik astma heb, was ik erg bang voor een besmetting. Vooral in het begin, toen er nog niet veel bekend was en de angst regeerde. Een vriendin van mij lag anderhalve week in coma en de vader van mijn schoonzus overleed aan corona. Er waren aardig wat zieken in Wilsum; al met al was het een angstige tijd.
Thuis hadden wij het echter gezellig! Met vijf volwassenen spelletjes doen, sporten onder de overkapping of op de overloop; wie heeft nu dat sportmatje? Nieuwe recepten uitproberen en regelmatig de BBQ aansteken.
Voor corona werkte ik al meerdere jaren online en vanuit huis. Omdat ik de boekhouding grotendeels had geautomatiseerd in een online boekhoudprogramma, had ik steeds minder te doen.
Tijdens de lockdown in de winter sloeg de verveling nog harder toe…
Geregeld vroeg ik mijzelf af welk vakgebied ik wilde opfrissen qua scholing. Ik wilde graag nieuwe kennis opdoen. Mijn recente ervaring was met financiële administratie, maar ik bleef voor mijzelf een ras-ondersteuner. Soms wilde ik me verdiepen in social media, dan weer in financiële administratie, en de twijfel groeide.
Tijdens mijn zoektocht vond ik een functie waarin twee vakgebieden waren gecombineerd. Fulltime aan de slag vanuit huis voor Vitens. Kennis van cijfers, administratief werk, op afstand en ondersteunend; wat wil je nog meer in coronatijd? Lekker de mouwen opstropen!
Op mijn werk kreeg ik opdrachten zoals het uitzoeken van offertes en het ondersteunen van iemand die niet meer kon slapen van de stress. Binnen no-time was die persoon helemaal happy-de-peppy. Kijk, dacht ik bij mezelf, dat is wat ik wil; ik wil mensen verder helpen! Mijn leidinggevende bevestigde dit door te zeggen dat ik van een ander kaliber was dan waarvoor ik oorspronkelijk was aangenomen; ik was een echte ondersteuner! Yes, dacht ik trots. Dat ben ik inderdaad.
Zo begon mijn zoektocht naar een nieuwe en passende uitdaging. Ik belandde in een gesprek voor een nieuwe opdracht bij een goede bekende! We hadden al eens samengewerkt. Soms moet het zo zijn. 1-op-1 mocht ik haar ondersteunen en het voelde meteen weer als vanouds.
Wat men niet wist, was dat mijn eeuwige twijfel nog niet weg was. Al jaren vond ik dat ik moest gaan leren. Maar wat dan? Als je niet weet welke kant je op wilt, hoe weet je dan wat je wilt leren?
Ik keek naar aanvullende opleidingen voor directiesecretaresse en bestuurssecretariaat; dit was niet wat ik wilde. Boekhouding dan? Nee, alleen maar boekhouding is saai. Commerciële kant richting social media dan? Twee of vier jaar studie zag ik niet zitten. Totdat ik een opleiding tegenkwam die een beroep als Virtual Assistant leerde. Deze functie kon op maat worden ingericht met de vakgebieden waar jij goed in bent en die je gaaf vindt.
Dat was interessant!
In de opleiding die ik naast mijn loondienst deed, leerde ik lotgenoten kennen. Zij hadden een vergelijkbare zoektocht afgelegd, er werd veel kennis gedeeld en elkaar geholpen; zalig! Samenwerken is wat ik erg belangrijk vind in het leven. Samen kom je veel verder! Dus de start van de opleiding was een feit. Langzaam kreeg mijn plan steeds meer invulling.
Naast mijn baan deed ik vele jaren vrijwilligerswerk in mijn woonplaats Wilsum. Als bestuurslid van Dorpsbelangen heb ik vele jaren mijn steentje bij mogen dragen aan onze samenleving. Verbindend, faciliterend, trots zijn op ons dorp en mensen mee laten doen waren enkele pijlers. Zo gaaf om verbindend bezig te zijn voor je eigen woonomgeving! Projecten trekken en realiseren met weinig middelen, daar kon ik enorm van genieten. Bij de start van mijn bedrijf ben ik gestopt met het bestuurswerk. Hier had ik geen tijd meer voor. Mijn kostbare uren ga ik besteden aan mijn eigen bedrijf en aan mijn klanten.
Vanaf 1 januari 2022 had ik mijn eigen bedrijf met mijn eerste opdracht: het beheer van social media!
Mijn eigen bedrijf kon nu echt van start!