Blog van mij als office assistent
Waar verveling wel niet goed voor is…
Tijdens het eerste jaar van Corona…de wereld was even stopgezet buiten en alleen onze kleine gezinsbubbel binnen telde. Gezond blijven, niet besmet raken, geen externe contacten, geen knuffels, spontane acties…maar QR-codes scannen, reserveringen maken en heel veel vrije tijd.
Tijd om na te denken; doe ik nog waar ik blij van wordt?
Omdat ik astma heb, was ik best bang voor een besmetting. Vooral in het begin toen nog niet veel bekend was en de angst regeerde.… Zo lag een vriendin van mij anderhalve week in coma en overleed de vader van mijn schoonzus aan Corona. Er waren aardig wat zieken in Wilsum, al met al was het een angstige tijd.
En thuis hadden wij het gezellig! Met 5 volwassenen spelletjes doen, sporten in de overkapping of op de overloop; wie heeft nu dat sportmatje? Lekker nieuwe recepten uitproberen en geregeld de BBQ aan.
Voor Corona werkte ik al meerder jaren online en vanuit huis. Omdat ik de boekhouding grotendeels had geautomatiseerd in een online boekhoudprogramma, had ik steeds minder te doen.
Zo sloeg tijdens de lockdown in de winter de verveling nog harder toe…
Geregeld vroeg ik mijzelf af welk vakgebied ik wilde opfrissen qua scholing. Ik wilde graag nieuwe kennis opdoen. Mijn recente ervaring was met financiële administratie, echter bleef ik voor mijzelf een ras-ondersteuner. Dan hikte ik in verdiepen in social media, dan toch weer financiële administratie…en de twijfel groeide.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik terecht bij een functie waarin twee vakgebieden in verwerkt waren. Fulltime aan de bak vanuit huis voor Vitens. Kennis van cijfers, administratief, op afstand en ondersteunend; wat wil je nog meer…in Corona tijd. Lekker de mouwen opstropen!
Op mijn werk kreeg ik enkele opdrachten over het uitzoeken van offertes, mocht ik iemand ondersteunen die niet meer kon slapen van de stress en binnen no-time was die persoon helemaal happy-de-peppy. Kijk, dacht ik bij mijzelf, dat is wat ik wil; ik wil mensen verder helpen! Mijn leidinggevende ondersteunde die gedachte nog eens door aan te geven dat ik van een ander kaliber was dan waar ik oorspronkelijk voor was aangenomen; ik was een echte ondersteuner! Yes, dacht ik trots. Dat ben ik inderdaad.
Zo startte mijn zoektocht naar de nieuwe en passende uitdaging voor mij en belande ik in een gesprek bij een nieuwe opdracht bij nota bene een goede bekende! We hadden al eens samengewerkt. Soms moet het zo zijn. 1-op-1 mocht ik haar ondersteunen en het voelde meteen weer als vanouds.
Wat men niet wist was dat mijn eeuwige twijfel nog niet weg was. Al jaren lang vond ik dat ik moest gaan leren. Maar wat dan…want als je niet weet welke kant je op wilt…hoe moet je dan weten wat je wilt leren…
Ik keek naar aanvullende opleidingen voor directie secretaresse en bestuurssecretariaat; dit was niet wat ik wilde. Boekhouding dan? Nee…alleen maar boekhouding is saai. Commerciële kant richting social media dan…2 of 4 jaar studie zag ik niet zo zitten. Totdat ik een opleiding tegenkwam die een beroep als Virtual Assistant leerde. Deze functie kon op maat worden ingericht met die vakgebieden waar jij goed in bent en die je gaaf vindt.
Dat was interessant!
In de opleiding die ik naast mijn loondienst deed, leerde ik lotgenoten kennen. Zij hadden een vergelijkbare zoektocht afgelegd, er werd veel kennis gedeeld en elkaar geholpen; zalig! Samenwerken is wat ik erg belangrijk vind in het leven. Samen kom je veel verder! Dus de start van de opleiding was een feit. Langzaam broeide het plannetje tot steeds meer invulling.
Naast mijn baan deed ik vele jaren erg veel vrijwilligerswerk in mijn woonplaats Wilsum. Als bestuurslid van Dorpsbelangen heb ik vele jaren mijn steentje bij mogen dragen aan onze samenleving. Verbindend, faciliterend, trots zijn op ons dorp en mensen mee laten doen waren enkele peilers. Zo gaaf om verbindend bezig te zijn voor je eigen woonomgeving! Projecten te trekken en te realiseren met weinig middelen. Daar kon ik mega van genieten. Bij de start van mijn bedrijf ben ik gestopt met het bestuurswerk. Hier had ik geen tijd meer voor. Mijn kostbare uren ga ik besteden aan mijn eigen bedrijf en aan mijn klanten.
Vanaf 1 januari 2022 had ik mijn eigen bedrijf met mijn eerste opdracht: het beheer van social media!
Mijn eigen bedrijf kon nu echt van start!